Η κατάρα της Blodeuwedd

Blodeuedd σημαίνει αυτή που έχει πρόσωπο-εμφάνιση ανθισμένων λουλουδιών στα Ουαλικά. Ενώ στις μέρες μας το όνομά της είναι συνώνυμο με αυτό τις κουκουβάγιας. Είναι μια πανέμορφη Θεά της Ουαλικής μυθολογίας που σχετίζεται άμεσα με την εποχή της Πρωτομαγιας-Beltaine και την εποχή του τέλους της φωτεινής όψης του τροχού του έτους- Samhain.  Είναι μια Θεά που η ζωή της άρχισε υπό πολύ συγκεκριμένες συνθήκες, γιατί δημιουργήθηκε για να εξυπηρετήσει κάποιους πολύ ορισμένους σκοπούς. Εξελίχθηκε μέσα από ποικίλες δυσκολίες, υπακούοντας τις επιταγές της καρδιάς της. Σήμερα θα μιλήσουμε λοιπόν για την κατάρα της Blodeuwedd και την πορεία της ηρωίδας μέσα από τα μονοπάτια του μύθου.

Blodeuwedd, μυθολογία, παγανισμός, wicca, κουκουβάγια, Λευκή Θεά

Το κορίτσι με την ομορφιά των λουλουδιών

Όλα ξεκινάνε όταν η φοβερή και τρομερή μάγισσα Arianrhod ορίζει πως ο γιός της Lleu Liaw Gyffes δε θα πάρει ποτέ του όνομα-εκτός κι αν εκείνη του το δώσει. Και πως δεν θα έχει ποτέ του αρματωσιά- εκτός κι αν εκείνη του δώσει, ούτε μια ανθρώπινη γυναίκα. Αυτά όλα ώστε να μην μπορέσει να διεκδικήσει το βασίλειό του και να ‘ναι πάντα υπό την αιγίδα της. Για να σπάσουν αυτήν την κατάρα οι ξακουστοί μάγοι Math και Gwydion (o οποίος είναι και αδερφός της Arianrhod) ξεγελούν την Arianrhod να του δώσει όνομα και αρματωσιά.

Το θέμα της συζύγου το λύσανε διαφορετικά. Πήραν άνθη από βελανιδιά, από σάρωθρο και φιλιπέντουλα και συνέθεσαν το πιο όμορφο κορίτσι που θα μπορούσε κανείς να φανταστεί. Της δώσαν ζωή και το όνομα Blodeuwedd, με την υπόσχεση να απολαμβάνει πάντα τον ήλιο στη ζωή της, μιας και αυτό είναι ουσιώδες για όλα τα άνθη. Έτσι την έδωσαν σύζυγο στον Lleu. Η Blodeuwedd όντας η ίδια η Γη σε πλήρη άνθιση δίνει στον Lleu πλήρη εξουσία, μέσω του γάμου τους, στη Γη.

Ως εδώ στον μύθο δεν δίνουμε δεκάρα για τα συναισθήματα και τις ανάγκες της Blodeuwedd. Να όμως που ο Lleu απουσιάζει για ένα διάστημα από το βασίλειο και η όμορφη ηρωίδα ερωτεύεται σφόδρα τον περαστικό κυνηγό Gronw Pebr, ο οποίος ζήτησε καταφύγιο στο κάστρο. Ο έρωτάς τους είναι αμοιβαίος και η  Blodeuwedd πείθεται από τον Gronw πως ο μόνος τρόπος για να ζήσουν τον έρωτά τους και να ελευθερωθεί η Blodeuweed από τα συζυγικά της δεσμά είναι να βγει από τη μέση ο σύζυγος.

Αναζητώντας τον ήλιο στο σκοτάδι

Έτσι ξεκινούν να καταστρώνουν μαζί οι δυο τους το σχέδιο εξόντωσής του. Για όσο διάστημα διαρκούν τα σχέδια μένουν χωριστά. Εκείνη αποσπά από τον σύζυγό της πληροφορίες για τα τρωτά του σημεία. Εκείνος της λέει πως δεν μπορεί να σκοτωθεί μέρα, αλλά ούτε και νύχτα, ούτε σε εσωτερικό, αλλά ούτε και σε εξωτερικό χώρο. Δεν μπορεί να σκοτωθεί ούτε πεζός, αλλά ούτε και έφιππος, ούτε ντυμένος, αλλά ούτε και γυμνός. Δεν μπορεί να σκοτωθεί από κανένα όπλο νόμιμα φτιαγμένο. Άρα αυτό μπορεί να επιτευχθεί το σούρουπο, όντας τυλιγμένος σε ένα δίχτυ, με το ένα πόδι στο μπάνιο και τ’ άλλο σε μια μαύρη κατσίκα, πλάι στις όχθες ενός ποταμού και από λόγχη που έχει σφυριλατηθεί για έναν χρόνο κατά τις ώρες που όλοι βρίσκονται στη λειτουργία.

Με τα πολλά στήνουν το τέλειο σκηνικό του εγκλήματος! Ένα υπαίθριο, αλλά σκεπαστό μπάνιο, στις όχθες ενός ποταμού. Η Blodeuwedd φροντίζει να πληρούνται όλες οι υπόλοιπες προϋποθέσεις. Χτυπημένος στα πλευρά από τη λόγχη που εκτόξευσε το χέρι του Gronw, ο Lleu μεταμορφώνεται σε αητό και πετάει μακριά. Ο Gwydion τον βρίσκει ψηλά σε μια Βελανιδιά και τον σώζει, του δίνει πάλι την ανθρώπινή του μορφή.  Μαζί με τον Math τον θεραπεύουν ώστε να ναι έτοιμος να διεκδικήσει πίσω όλα όσα του ανήκουν.

Η μεταμόρφωση της Blodeuwedd

Ο Gwydion αναλαμβάνει την αποστατούσα Blodeuwedd και την μεταμορφώνει σε κουκουβάγια, πλάσμα μισητό από όλα τα άλλα πουλιά. Την καταριέται να μην τολμήσει να ξαναδείξει το πρόσωπό της στο φως της ημέρας. Να γίνει αντικείμενο απέχθειας και παρενόχλησης από όλα τα άλλα πουλιά όπου σταθεί και βρεθεί. Έτσι, παρόλο που θα συνεχίσει να φέρει το όνομα της λουλουδοπρόσωπης, η ζωή της θα γίνει μαρτύριο και κανείς δε θα την αντιμετωπίζει ως κάτι όμορφο.  

Blodeuwedd, παγανισμός, wicca, Κέλτες, δρυίδες, Arianrhod, Λευκή Θεά, κουκουβαγια

Ο περιβόητος εραστής Gronw το σκάει έντρομος και επιστέφει στο σπίτι του. Από την ασφάλεια του στέλνει απεσταλμένους στο Lleu ικετεύοντας για συγχώρεση. Ο Lleu αρνείται και απαιτεί να τιμωρηθεί λαμβάνοντας ένα χτύπημα από το δόρυ του. O Gronw μες την απόγνωσή του ζητά από τους άντρες του να πάρει κάποιος τη θέση του, αλλά εκείνοι αρνούνται και έτσι αναγκάζεται να πάει.

Μέχρις τελευταίας στιγμής δειλιάζει και προσπαθεί να την σκαπουλάρει ζητώντας να τοποθετηθεί μεταξύ τους μια μεγάλη πέτρα. Μόλις το αίτημά του γίνει δεκτό το δόρυ εκτοξεύεται από το χέρι του Lleu, διαπερνάει την πέτρα και βρίσκει το στόχο του, παίρνοντας τη ζωή του Gronw. Παρεμπιπτόντως, στο Ardudwy υπάρχει ακόμη μια τρύπια πέτρα με το όνομα Llech Row, δηλαδή η πέτρα του Gronw.

Η ολοκλήρωση του ήρωα μέσα από τη μύηση

Η Blodeuwedd δημιουργήθηκε από τρία από τα πιο ισχυρά και μαγικά λουλούδια της Κέλτικης παράδοσης. Της δόθηκε ζωή μόνο και μόνο για να επιτραπεί στον Lleu η κυριαρχία του επί της Γης. Μόνο και μόνο για να τον ανανεώνει, να τον ενδυναμώνει και να τον θεραπεύει. Κανείς δεν ενδιαφέρθηκε ποτέ για τα αισθήματά της, ούτε καν για το αν θα ήθελε μια ζωή δίπλα σε αυτόν τον άνθρωπο.

Blodeuwedd, παγανισμός, wicca, Κέλτες, δρυίδες, Arianrhod, Λευκή Θεά

Η Blodeuwedd διεκδικεί κι εκείνη, όπως έκανε νωρίτερα ο σύζυγός της, το δικαίωμα στη ζωή με όσα της στερήθηκαν. Και όσο εμπλέκεται μαγεία και μηχανορραφίες στη διεκδίκηση της βασιλείας του  Lleu, άλλο τόσο τα ίδια εργαλεία εμπλέκονται στη διεκδίκηση της αυτοδιάθεσης της Blodeuwedd. Όπως ό,τι ξεκινάει με μια κατάρα, είναι πιθανότατα να συνεχιστεί και με άλλες.

Κάθε άτομο παίζει το δικό του ρόλο στους μύθους! Η Blodeuwedd δημιουργεί τις συνθήκες για τον τελετουργικό θάνατο του Lleu. Το θάνατο που απαιτείται για να αναγεννηθεί και να καταφέρει να κατοχυρώσει εκ νέου τη βασιλεία του. Η ίδια μεταμορφώνεται σε κουκουβάγια, είναι η κυρία των συναισθημάτων, του μυητικού μετασχηματισμού, η κυρία του θανάτου και της ομορφιάς. Είναι η αιώνια μήτρα που ρυθμίζει τις ενέργειες που διαμορφώνουν τον κόσμο, είναι η εννιαπλή Σεληνιακή Θεά.

Η λύση του ατέρμονου κύκλου

Ο Lleu δεν έγινε ποτέ ο ήλιος της ζωής της, οι ανάγκες της δεν καλύφθηκαν ποτέ. Εκείνος απολάμβανε τη δική της λάμψη δίχως να νοιάζεται πραγματικά για εκείνην. Ήταν δικιά του. Όμως ούτε ο εραστής της στάθηκε ποτέ κοντά της. Μόνη της χρειάστηκε να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις της. Η κατάρα της Blodeuwedd σημάδεψε τη ζωή της. Χρειάστηκε να έρθει σε επαφή με τα δικά της σκοτάδια για να βρει τον δικό της ήλιο.

Στο μουσικό κομμάτι “Cloak of feathers” ο Damn the Bard, μας δίνει μία λύτρωση στον πόνο και την κατάρα της Blodeuwedd. Η κουκουβάγια βρίσκεται στο παραθύρι ενός θνητού άνδρα. Εκείνος είναι πρόθυμος να ακούσει την ιστορία της, τον πόνο της. Εκείνος αγκαλιάζει την ύπαρξή της, τής ζητά να του δείξει τον τόπο της. Της ζητά να του δώσει έναν μανδύα από φτερά για να μπορέσει να πετάξει μαζί της. Δεν της ζητά να αλλάξει για να την αγαπήσει, αλλά την ερωτεύεται ως έχει και βρίσκει τρόπο να ταξιδέψει μαζί της. Εκείνη του δίνει το μαγικό μανδύα και πετούν μαζί στον νυχτερινό ουρανό. Και τα μάγια λύνονται και επέρχεται η λύτρωση.

Και άλλες οπτικές

Blodeuwedd, παγανισμός, wicca, Κέλτες, δρυίδες, Arianrhod, Λευκή Θεά

Στο μύθο αυτόν υπάρχουν πολλές λεπτομέρειες που απέφυγα να αναλύσω και να συμπεριλάβω μιας και στο άρθρο εξιστορείται η κατάρα της Blodeuwedd και όχι η ζωή της Arianrhod, της κυράς του ασημένιου τροχού. Το μόνο σίγουρο είναι πως συχνά οι κακοί σε μια ιστορία δεν είναι εξίσου κακοί αν η αφήγηση γίνει σε άλλο πλαίσιο. Ακόμη και στον Gronw, πέρα από την καταφανή δειλία του και ίσως απληστία του, δεν θα μπορούσαμε να του καταλογίσουμε πολλά. Στην τελική ήταν αυτός που αφύπνισε το πάθος και τον έρωτα στην ηρωίδα και την ώθησε να δράσει και να διεκδικήσει στη ζωή της όσα δεν της χαρίστηκαν.

Όσο για το σπάσιμο του ατέρμονου κύκλου, κατά τον οποίο η ηρωίδα μεταβαίνει από κυρία των λουλουδιών σε κουκουβάγια και τούμπαλιν, κάθε φορά που ο τροχός του έτους περνά τα κρίσιμα σημεία της παλίρροιας από το φωτεινό στο σκοτεινό μισό και ανάποδα, έχω να πω πως μου αρέσει η ρομαντική εκδοχή του Damn the Bard και πως οι ατέρμονοι κύκλοι καλό είναι να σπάνε που και που! Ευλογημένο πέρασμα στο σκοτεινό μισό του έτους!

Πηγές :

Parker, Will. The Four Branches of the Mabinogi

Blandford, steven (2000). Wales on Screen. Seren.p. 144.ISBN 978-1854112484. ^ C.A. Coates, John Cowper Powys in Search of a Landscape. Totowa, NJ : Barnes and Noble, 1982,p.p. 142-3.

2 σχόλια στο “Η κατάρα της Blodeuwedd”

    1. Βασικός μου στόχος είναι να δημιουργηθεί μια βάση με πληροφορίες για παλιούς παγανιστικούς μύθους και παραδόσεις της Ελλάδας και του υπόλοιπου κόσμου στα Ελληνικά, χωρίς τις παρωπίδες και τα φίλτρα του Χριστιανικού κατεστημένου. Είναι κάτι που θεωρώ πως λείπει από το Ελληνικό διαδίκτυο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *